¿Technological autism in college students? the case of Santa Elena Province, Ecuador
Abstract
This study consisted in visualizing autism´s reference parameters as pattern of behavior and isolation of young people in Santa Elena in their academic and social activities, compared to a reliance on digital mobile devices, which has trapped a contemporary society. The study is of interest to all stakeholders that are related to them are their parents, relatives, friends, classmates and teachers, in order to take actions that allow their reintegration into society or in some cases instructing students in the proper use of digital mobile devices. The article consisted of fieldwork, surveys and interviews to students, as well as interviews to professionals involved in the areas of technology and educational psychology. Among the results, it was known that 74% of students surveyed denote some kind of uneasiness at not having a digital mobile device. 73% of students, indicates that they use at least one or two times their cellphones while they converse personally. Interviews to students illustrate that some prefer to talk virtually than in person with their friends or family. These results allow us to infer that there is dependence and social isolation behaviors in students since through the use of mobile devices they see a way of communication instead of doing it personally, and also we cannot speak of technological autism, since it has not been proven in scientific or medical field.
Downloads
References
Alonso, J., Blanco, S., y Blanco, S. Tecnologías de la información y de la comunicación. México: Editorial Alfaomega. 2005.
Arrebillaga, M. Autismo y trastornos del lenguaje. Argentina: Editorial Brujas. 2010. Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/utesp/docDetail.action?docID=10390150
Balaguer, R. ¿Adicción aI nternet o adicciónal a existencia? Revista Digital Universitaria, 2008. 9 (8), 1-12. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.9/num8/art55/int55.htm
Balaguer,R. La adicción aI nternet en Adicción. 2001. Montevideo: Cuadernos de la Coordinadora de Psicólogos del Uruguay. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.9/num8/art55/int55.htm
Cabrera, D. Generalidades sobre el autismo. Revista Colombiana de Psiquiatría, 2009. 36. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S003474502007000500016&script=sci_arttext
Carroll, David. Psicología del lenguaje, (4ª ed) España: Editorial Paraninfo.2008.7. Cleffi,V. Trastorno del Espectro Autista (TEA). 2015. Recuperado de http://www.ms.gba.gov.ar/sitios/pediatria/trastorno-del-espectro-autista-tea/
Cuxart, F. Evolución conceptual del término “autismo”: una perspectiva histórica. Revista de Historia de la Psicología.1998. volumen 19 (2-3),369-388. Recuperado de http://www.revistahistoriapsicologia.es/app/download/5971828211/36.%2BCUXART%2BI%2BFINA.pdf%3Ft%3D1392199550+&cd=5&hl=es-419&ct=clnk&gl=ec
De Acedo, M.L. Psicología: Mente y Conducta, (2da. Ed.). España: Editorial Desclee De Brouwer.199810.Etchegoyen,H.Losfundamentosdela técnica psicoanalítica, (3era. Ed.). Buenos Aires: Editorial Amorrortu.2002.
Farfán, M. T.El autismo tecnológico. 2013. Phubbing. Recuperado de http://www.atomoeducativo.org/phubbing/
Gimeno, L. Estar “Siempre encendidos” genera dependencia y estrés. 2014. Radio Canadá Internacional. Recuperado de http://www.rcinet.ca/es/2014/08/28/estar-siempre-encendidos-genera-dependencia-y-estres/
Harmut, R. El autismo, (2da. Ed.) Madrid: Editorial Acento.1997.
Kimble, C., Hirt, E., Dìaz, R., Hosch, H., Lucker, W., y Zàrate, M. Psicología Social de las Américas, (1era. Ed.) México: Editorial Pearson.2002.
Santrock, J. Psicología del desarrollo: El ciclo Vital, (10ma. Ed.). Madrid, España: Editorial Mc Graw Hill.2006.
Tallis, J. Los trastornos del espectro autista: aportes convergentes. Argentina: Editorial Miño y Dávila.2012Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/utesp/docDetail.action?docID=10831666&p00=autismo
Vera, J. Ética, tecnología y sociedad, Chile: Ediciones Universidad Central de Chile.2001.
Wing, L. El autismo en niños y adultos: Una guía para la familia, (1ra. Ed.). Barcelona: Editorial Paidos Ibérica.1988.
Woolfolk, A. Desarrollo Humano, (11ma. Ed.). México: Editorial Prentice Hall. (2010).
El titular de los derechos de autor de la obra, otorga derechos de uso a los lectores mediante la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. Esto permite el acceso gratuito inmediato a la obra y permite a cualquier usuario leer, descargar, copiar, distribuir, imprimir, buscar o vincular a los textos completos de los artículos, rastrearlos para su indexación, pasarlos como datos al software o usarlos para cualquier otro propósito legal.
Cuando la obra es aprobada y aceptada para su publicación, los autores conservan los derechos de autor sin restricciones, cediendo únicamente los derechos de reproducción, distribución para su explotación en formato de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.